Gå med

nya användare

Din profil

redan registrerad

Förklaringen till de långa utbetalningstiderna

Hejsan! Vi har fått mycket frågor och funderingar kring de långa utbetalningstiderna hos våra webbutiker och vad som är orsaken till dem. Vi tänkte därför förklara detta närmare i ett blogginlägg idag.

När en bonus registreras på en medlems konto har den statusen “Under utvärdering”. Då väntar den på att bli godkänd och utbetald från webbutiken. Alla butiker hos oss har olika genomsnittliga utbetalningstider. Utbetalningstiderna hittar man på webbutikernas egna sidor hos oss. Till exempel Zalando har en genomsnittlig utbetalningstid på 12-15 veckor, Nelly.com 14-17 veckor och Mat.se 8 veckor.

Orsaken till att utbetalningstiderna är så långa är att det finns många stadier i utbetalningsprocessen då bonusarna ska kontrolleras. Vi har inte skilda avtal med alla webbutiker, utan samarbetet sker via olika affiliate-nätverk. Detta innebär att faktureringen sker via dessa nätverk och att utbetalningsprocessen i sin tur tar en längre tid. De olika stadierna i utbetalningsprocessen finns nu listade genom ett exempel här:

  1. Anna genomför ett köp via Bonusway. Bonusen registreras på Annas konto med statusen “Under utvärdering”.
  2. Webbutiken väntar på att återlämningstiden ska upphöra. (Anna får självklart inte bonus om hon väljer att återlämna sitt köp)
  3. Webbutiken kontrollerar att Anna har betalat sitt köp till dem.
  4. Webbutiken kontrollerar under den nästa månaden alla köp och godkänner eller nekar dem. Annas köp godkändes vilket betyder att provision för köpet ska fås. Yey!
  5. Bonusway skickar via vår samarbetspartner en räkning för alla köp som blivit godkända. I räkningen finns Annas bonussumma.
  6. Webbutiken betalar räkningen till vår samarbetspartner.
  7. Vår samarbetspartner måste i sin tur betala räkningen vidare till oss. I detta skede får vi provisionen för Annas köp.
  8. När Bonusway fått försäljningsprovisionen betalar vi ut Annas bonus. Bonusens status uppdateras från “Under utvärdering” till “Tillagd på ditt saldo”. Anna är glad och nöjd. Hon märker att hon nu har 150 kronor i bonus som kan utbetalas och begär en utbetalning till sitt bankkonto.

Förhoppningsvis hjälpte detta att förstå processen lite bättre. Ifall frågor finns: kontakta oss på info@bonusway.se. Trevlig helg!

Kommentarer (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Toppen