Har du någon gång funderat på vad AliExpress och Light in the box är för butiker egentligen, och ifall det är säkert att handla hos dem? Du hittar samtliga kinesiska butiker i samma kategori på Bonusway. Vi har listat några grejer som är bra att tänka på när man ska shoppa från dessa butiker.
Dessa kinesiska nätbutiker är en plattform, där försäljare och tillverkare erbjuder sina produkter till konsumenterna. Alibaba Group är en enorm koncern där bl.a. AliExpress ingår, och riktar sig till privatkunder.
AliExpress liknar lite eBay, på det viset att de inte själv säljer produkter till konsumenterna, utan fungerar som ett ställe för försäljare och köpare att mötas. AliExpress blir mer och mer populärt i Sverige, och flera av våra medlemmar gör regelbundna inköp där. Bakom butikernas framfart ligger främst den låga prisnivån.
Kvalitetskontroll
Baksidan med de låga priserna är att produkternas kvalitet varierar väldigt mycket. I värsta fall kan produktens beskrivning vara totalt vilseledande.
Några saker att tänka på för att undvika dessa köp är:
Kontrollera hur många stjärnor andra kunder har gett själva produkten, och läs kommentarerna ifall det finns sådana i “Feedback”-delen. Om en säljare inte har fått någon respons eller stjärnor, kan det löna sig att köpa produkten från någon annan.
Om du köper kläder, lönar det sig att vara uppmärksam på att kinesiska storlekar inte motsvarar de europeiska storlekarna vi är vana vid. Det kan vara bra att gå upp ett par storlekar mer än vad du normalt skulle använda. Storlekarna kan också variera beroende på säljare, och här lönar det sig också att kolla vad andra kunder har haft för upplevelser.
Svenska säkerhetsstandarder gäller inte de kinesiska butikernas produkter. Man skall vara försiktig när det gäller att använda främst elektronik- eller kosmetikprodukter.
Kundskydd (Buyer protection)
Trots att man är försiktig, kan det hända att en produkt man har köpt är felaktig eller att den aldrig ens kommer fram. En del kinesiska butiker (t.ex. AliExpress) har i dessa situationer “Buyer protection”, vilket är en sorts kundskydd. I praktiken betyder det här att köparen kan anmäla butikens säljare.
Efter att ha genomfört ett köp har kunden 60 dagar tid att utnyttja “Buyer protection”. Säljaren kan förlänga tiden om den vill, ifall leveranstiden är lång. När du väl fått ditt paket, skall man alltid kontrollera att man har mottagit det och att produkten motsvarar beskrivningen.
Om produkten aldrig kommer fram, eller ifall den inte motsvarar beskrivningen; kan du på AliExpress sida gå till “Dispute”-funktionen, med hjälp av vilken du kan behandla problemet med säljaren. Ifall det inte löser sig, kan man föra saken vidare till AliExpress. Man har som kund rättigheten att få sina pengar tillbaka ifall en produkt man har beställt är felaktig eller ifall man inte mottagit produkten man har köpt.
Betalningssätt
Butikerna erbjuder flera olika betalningssätt, men de lättaste och vanligaste är debit- och kreditkort (Visa, Master Card och Maestro). Observera att övriga kort inte har samma säkerhet som kreditkort: ifall pengarna som skall betalas tillbaka till kunden inte blir betalda av säljaren/butiken, kan man få sina pengar tillbaka via kreditbolaget i efterhand. I en del av butikerna fungerar även Paypal.
Garanti på elektronikprodukter
Billiga elektronikprodukter har ingen garanti, men ifall de måste ersättas med nya blir det ändå förmånligare på lång sikt. Det är visserligen inte särskilt ekologiskt.
Det som inte rekommenderas att köpa från dessa butiker är t.ex. smarttelefoner, på grund av att applikationer och system skiljer sig från de europeiska. Om man beställer en telefon, lönar det sig att klargöra ifall man ens kan använda den i Sverige. Om en produkt är sönder redan från början när man har mottagit varan, kan man ännu i det här skedet returnera eller byta den.
Leveranstid
Det är ofta kostnadsfri leverans, och leveranstiden kan vara mellan 14-60 dagar. Med en del varor tillkommer fraktkostnader, som varierar då säljarna själv kan välja priserna. Om produkten inte skickas som ett rekommenderat brev, får du varan direkt hem i din postlåda, om brevets mått är max. 25 cm x 35 cm x 3 cm.
En del produkter kan skickas via hemleverans som levererar paketet hem till dig inom 9-22 dagar (DHL). Det kostar extra.
Skatter & tullkostnader
När man beställer produkter utanför EU:s gränser tillkommer moms. Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.
Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och vilket land den kommer ifrån. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 % i tullavgift. Mer exakta produktspecifika procenter finns på tullens hemsidor.
Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 500 kronor.
Ifall man beställer från t.ex. AliExpress skall man vara uppmärksam på att produkter köpta av olika försäljare behandlas som olika försändelser.
Kinesiska butiker på Bonusway
Hej!
Har du någon gång funderat på vad AliExpress och Light in the box är för butiker egentligen, och ifall det är säkert att handla hos dem? Du hittar samtliga kinesiska butiker i samma kategori på Bonusway. Vi har listat några grejer som är bra att tänka på när man ska shoppa från dessa butiker.
AliExpress 5,50 % Bonus
Alibaba 11,87 kr Bonus
Light in the box 5,00 % Bonus
Nasty Dress 4,50 % Bonus
Dessa kinesiska nätbutiker är en plattform, där försäljare och tillverkare erbjuder sina produkter till konsumenterna. Alibaba Group är en enorm koncern där bl.a. AliExpress ingår, och riktar sig till privatkunder.
AliExpress liknar lite eBay, på det viset att de inte själv säljer produkter till konsumenterna, utan fungerar som ett ställe för försäljare och köpare att mötas. AliExpress blir mer och mer populärt i Sverige, och flera av våra medlemmar gör regelbundna inköp där. Bakom butikernas framfart ligger främst den låga prisnivån.
Kvalitetskontroll
Baksidan med de låga priserna är att produkternas kvalitet varierar väldigt mycket. I värsta fall kan produktens beskrivning vara totalt vilseledande.
Några saker att tänka på för att undvika dessa köp är:
Kundskydd (Buyer protection)
Trots att man är försiktig, kan det hända att en produkt man har köpt är felaktig eller att den aldrig ens kommer fram. En del kinesiska butiker (t.ex. AliExpress) har i dessa situationer “Buyer protection”, vilket är en sorts kundskydd. I praktiken betyder det här att köparen kan anmäla butikens säljare.
Efter att ha genomfört ett köp har kunden 60 dagar tid att utnyttja “Buyer protection”. Säljaren kan förlänga tiden om den vill, ifall leveranstiden är lång. När du väl fått ditt paket, skall man alltid kontrollera att man har mottagit det och att produkten motsvarar beskrivningen.
Om produkten aldrig kommer fram, eller ifall den inte motsvarar beskrivningen; kan du på AliExpress sida gå till “Dispute”-funktionen, med hjälp av vilken du kan behandla problemet med säljaren. Ifall det inte löser sig, kan man föra saken vidare till AliExpress. Man har som kund rättigheten att få sina pengar tillbaka ifall en produkt man har beställt är felaktig eller ifall man inte mottagit produkten man har köpt.
Betalningssätt
Butikerna erbjuder flera olika betalningssätt, men de lättaste och vanligaste är debit- och kreditkort (Visa, Master Card och Maestro). Observera att övriga kort inte har samma säkerhet som kreditkort: ifall pengarna som skall betalas tillbaka till kunden inte blir betalda av säljaren/butiken, kan man få sina pengar tillbaka via kreditbolaget i efterhand. I en del av butikerna fungerar även Paypal.
Garanti på elektronikprodukter
Billiga elektronikprodukter har ingen garanti, men ifall de måste ersättas med nya blir det ändå förmånligare på lång sikt. Det är visserligen inte särskilt ekologiskt.
Det som inte rekommenderas att köpa från dessa butiker är t.ex. smarttelefoner, på grund av att applikationer och system skiljer sig från de europeiska. Om man beställer en telefon, lönar det sig att klargöra ifall man ens kan använda den i Sverige. Om en produkt är sönder redan från början när man har mottagit varan, kan man ännu i det här skedet returnera eller byta den.
Leveranstid
Det är ofta kostnadsfri leverans, och leveranstiden kan vara mellan 14-60 dagar. Med en del varor tillkommer fraktkostnader, som varierar då säljarna själv kan välja priserna. Om produkten inte skickas som ett rekommenderat brev, får du varan direkt hem i din postlåda, om brevets mått är max. 25 cm x 35 cm x 3 cm.
En del produkter kan skickas via hemleverans som levererar paketet hem till dig inom 9-22 dagar (DHL). Det kostar extra.
Skatter & tullkostnader
När man beställer produkter utanför EU:s gränser tillkommer moms. Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.
Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och vilket land den kommer ifrån. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 % i tullavgift. Mer exakta produktspecifika procenter finns på tullens hemsidor.
Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 500 kronor.
Ifall man beställer från t.ex. AliExpress skall man vara uppmärksam på att produkter köpta av olika försäljare behandlas som olika försändelser.
Läs gärna vad Bonusways användare tycker om AliExpress här: https://www.bonusway.se/aliexpress
I kommentarerna framgår det tydligt att man måste vara kritisk när man shoppar, då man inte alltid vet vad man får för sina pengar.
Berätta gärna ifall någon av er har shoppat på dessa butiker, och om vad ni har haft för upplevelser!
Ha en fin dag! Vi hörs på info@bonusway.se.
Kommentarer (0)